Τον Στράτο Σεϊτανίδη τον γνώρισα το περασμένο καλοκαίρι. Είναι από τους επιχειρηματίες που σου προσφέρουν πρόθυμα ένα δροσερό ποτήρι νερό ή έναν καφέ, συνειδητοποιώντας κατευθείαν τα χιλιάδες βήματά σου που άφησαν το στίγμα τους στο κέντρο της Αθήνας. Είναι πολυπράγμων και δραστήριος. Από νεαρή ηλικία έδειξε το ενδιαφέρον του στο χώρο του επιχειρείν και του εμπορίου. Κοσμογυρισμένος αφού η αφοσίωση στην δουλειά του, τον επέτρεψε να γνωρίσει ισχυρές οικονομικές χώρες όπως την Κίνα, την Ισπανία, την Ιταλία, την Κύπρο, την Αγγλία και οπουδήποτε αλλού υπήρχε το κίνητρο και το ενδιαφέρον του γι’ αυτή. Το εμπόριο με τα είδη σπιτιού συνεχίζει να αποτελεί μεγάλο μέρος στον επαγγελματικό του τομέα καθημερινά.
Ήταν ο πρώτος που έκανε τηλεμάρκετινγκ στην Ελλάδα και βρίσκεται στο χώρο των τηλεπωλήσεων τα τελευταία τριάντα χρόνια. Έχει ξενοδοχείο στο κέντρο της Αθήνας το Metis Athens Suites και η αγάπη του για το καλό φαγητό και το ποιοτικό κρασί του έδωσε την ευκαιρία να ανοίξει το δικό του restaurant- wine στο κέντρο της πρωτεύουσας, βάζοντας σε όλα τη δική του πινελιά. Έτσι το Philosopheat αποτελεί ένα καινοτόμο χώρο που επικρατεί το ελληνικό στοιχείο όπως η ελληνική γαστρονομία και το ελληνικό κρασί, με τις ιδέες του να κερδίζουν τόσο το ελληνικό κοινό αλλά και τους τουρίστες.
Πόσο εύκολα μπαίνει στη διαδικασία ένας τουρίστας να δοκιμάσει το ελληνικό κρασί;
Μιλώντας γι’ αυτή την περίπτωση υπάρχει ένα θετικό και ένα αρνητικό. Το θετικό είναι ότι είναι πρόθυμοι να δοκιμάσουν τα ελληνικά κρασιά με την ανάλογη προσέγγιση πάντα. Το αρνητικό είναι ότι δεν έχει γίνει η απαιτούμενη δουλειά από το κράτος με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο μέρος των τουριστών, να μην γνωρίζει τις ελληνικές ποικιλίες. Το μόνο που γνωρίζουν είναι το Ασύρτικο και το Vinsanto. Και εδώ θέλω να τονίσω την πολύ καλή δουλειά που έκανε η Σαντορίνη τόσο με την ποιότητα του προϊόντος της όσο και με το αντίστοιχο μάρκετινγκ. Αυτός ο συνδυασμός είναι ένα δείγμα που προβάλει την «ενότητα» του τόπου και την κοινή πολιτική στο να διαφημίσουν τον τόπο τους με το προϊόν τους. Θα πρέπει η κάθε περιοχή που διαθέτει εδάφη και χώματα που παράγουν κρασί να παραδειγματιστούν από αυτό το γεγονός. Η Σαντορίνη αξιοποίησε τον τουρισμό σε συνδυασμό με τα επισκέψιμα οινοποιεία της. Η προσωπική μου άποψη λοιπόν, είναι ότι τα οινοποιεία θα πρέπει να απευθυνθούν και στις ξένες αγορές ώστε να γίνουν γνωστές οι ελληνικές ποικιλίες οι οποίες είναι πάρα πολλές.
Θεωρείς ότι έχουμε δώσει την ανάλογη προσοχή και τον σεβασμό που αξίζει η ελληνική κουζίνα σαν Έλληνες;
Είμαστε από τις πρώτες τρεις χώρες στον κόσμο σε αναγνωρισιμότητα πιάτων. Εμείς η Ιταλία και η Ισπανία. Θεωρώ ωστόσο ότι δεν υπάρχει εξέλιξη στην κουζίνα μας. Οι νέοι σεφ έχουν μια τάση στην ξενομανία και πετάνε εκτός τα ελληνικά στοιχεία από την γαστρονομία. Αντιθέτως, πρέπει να επενδύσουν στα πιάτα μας, στην παράδοσή μας και στις καλές πρώτες ύλες μας. Πρέπει να εξελίξουμε την κουλτούρα μας στην μαγειρική και να έχουμε περισσότερο εμπιστοσύνη στα δικά μας προϊόντα. Το κράτος πρέπει να μεριμνήσει μαζί με τους υπευθύνους και τους μεγάλους σεφ να προβάλλονται πιάτα με το ελληνικό στοιχείο ακόμα και το ελληνικό κρασί, σε διάφορες παραγωγές για παράδειγμα, σε διάφορες ταινίες ανά τον κόσμο, όπως μας το έδειξαν οι Ιταλοί πριν χρόνια. Στην πρόσφατη ταινία του Γιώργου Λάνθιμου πόσο θα μας γοήτευε για παράδειγμα, αν ακούγαμε από τα χείλη της Έμα Στόουν την ατάκα: «Βάλε μου ένα ποτήρι μαλαγουζιά σε παρακαλώ». Ε; Γιατί όχι; Και μ’ αυτόν τον τρόπο γίνεται μια δωρεάν διαφήμιση σ’ ένα προϊόν αρκετά ανταγωνιστικό πλέον στον οινικό κόσμο.
Ποια ελληνικά πιάτα ξεχωρίζουν κατευθείαν οι ξένοι; Έχουμε ξεφύγει από το κατεστημένο του «μουζάκα» πιστεύεις;
Πρέπει όλοι μας να καταλάβουμε ότι ο κόσμος έρχεται στην Ελλάδα για να γευτεί κάτι ιδιαίτερο του «σήμερα». Να φύγουμε από το κατεστημένο του 1980 χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα αποποιηθούμε την παράδοσή μας. Απλά πρέπει να γίνουμε περισσότερο ευρηματικοί και εξελικτικοί. Να αξιοποιήσουμε τις εξαιρετικές πρώτες ύλες μας και το τονίζω αυτό πάλι και να γίνουμε πιο τολμηροί. Να αφουγκραστούμε τους γαστρονομικούς συνδυασμούς του «σήμερα» και να δημιουργήσουμε πιάτα με νέο brand name.
Το κράτος συνεισφέρει τα απαραίτητα ώστε να υπάρχουν άλματα προόδου στον κλάδο του τουρισμού;
Θεωρώ ότι την αύξηση του τουρισμού την οφείλουμε στην ομορφιά της Ελλάδας και της αρχαίας ιστορίας μας. Στον ηλιόλουστο καιρό και στην θάλασσα και όχι στις ενέργειες που έχουνε γίνει όλα αυτά τα χρόνια από το κράτος αλλά και από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Υπάρχουν πολλοί τομείς που πρέπει να βελτιωθούν όπως για παράδειγμα ξεκινώντας από την προστασία του περιβάλλοντος και την ανακύκλωση. Οι φωτιές κάθε καλοκαίρι αποτελούν κακό οιωνό, καταστροφικό και επικίνδυνο τόσο για τους ανθρώπους μας όσο και για τον τουρισμό. Δεν έχουμε δημόσιες τουαλέτες που είναι τραγικό να μην έχει η χώρα μας ακόμα δημόσιες τουαλέτες. Υπάρχει έλλειψη γιατρών στα νοσοκομεία και στα ιατρικά κέντρα στα νησιά. Η ασφάλεια που πρέπει να νιώθει ο τουρίστας δεν είναι στον επιτρεπτό βαθμό. Ας μην ξεχνάμε ωστόσο ότι το αισθητικό κομμάτι παίζει σημαντικό ρόλο. Στη Ρώμη για παράδειγμα στη Φοντάνα ντι Τρέβι βρίσκεται το άγαλμα του Ποσειδώνα, στην Αθήνα γιατί να απουσιάζει το άγαλμα της Αθηνάς Παλλάδας;
Με ποιόν τρόπο πιστεύεις ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα εύρεσης προσωπικού για τις επιχειρήσεις εστίασης;
Για αρχή θέλω να πω, πως το κράτος και οι εργαζόμενοι δεν βλέπουν σοβαρά το επάγγελμα της εστίασης από τη στιγμή που σε άλλες χώρες αποτελεί ένα κανονικό επάγγελμα εδώ και πολλά χρόνια. Μετέπειτα θέλω να σχολιάσω πως πρέπει να σταματήσουν τα επιδόματα όπου πληρώνουμε πανάκριβα όλοι εμείς οι φορολογούμενοι. Όταν τελειώνει η θερινή περίοδος το κράτος δίνει επιδόματα σ’ αυτούς που εργάζονταν το καλοκαίρι με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις εστίασης στις πόλεις να έχουν ανάγκη από προσωπικό που δεν πηγαίνει να καλύψει τις απαιτούμενες θέσεις. Πρέπει να συμφωνήσουμε για το καλό όλων μας και να τραβήξουμε μια γραμμή κοινή τόσο οι επιχειρηματίες όσο και οι εργαζόμενοι γιατί μ’ αυτό τον τρόπο θα βοηθήσουμε να αυξηθεί το μηνιαίο εισόδημα της ελληνικής οικογένειας. Για παράδειγμα στην Αμερική οι σερβιτόροι πληρώνονται με δυο δολάρια την ώρα αλλά στην απόδειξη το μπουρμπουάρ είναι υποχρεωτικό με το ποσοστό του 15%. Αυτό σημαίνει ότι τα καταστήματα θα μπορέσουν να γλιτώσουν από ένα μεγάλο κόστος όπως είναι η μισθοδοσία του προσωπικού, ενώ οι ίδιοι οι εργαζόμενοι θα έχουν την δυνατότητα να βγάζουν από 3.000 έως 4.000 το μήνα έτσι ώστε να έχουν ένα κίνητρο για καλύτερες παροχές.
Ο τουρισμός αποτελεί έναν μονόδρομο που βλέπουμε να αγκαλιάζει τα ελληνικά νησιά. Η Στερεά Ελλάδα ωστόσο έχει δικαίωμα σ’ έναν ανταγωνιστικό τουρισμό;
Θα πρέπει να αξιοποιηθούν με υποδομές και να διαφημίσουμε πόλεις και χωριά της Στερεάς Ελλάδας που θα στοχεύουν καθαρά στον χειμερινό τουρισμό. Γιατί να μην υπάρχει χειμερινός τουρισμός στην Ελλάδα; Από τη στιγμή που υπάρχουν αναξιοποίητες περιοχές που μπορούν να οικοδομήσουν ξενοδοχεία και να φτιαχτούν δρόμους ώστε με αυτό τον τρόπο να αυξηθεί το συνάλλαγμα.
Είσαι αισιόδοξος ωστόσο ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα θα αυξηθεί στα επόμενα χρόνια;
Αυτό είναι στο χέρι μας. Έχουμε πολλές ομορφιές ακόμα αναξιοποίητες. Πρέπει να κάνουμε κάτι γι’ αυτό.